Svar: Aften- og natflasken
7. november 2018
Alder:
12 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål og beskrivelse af, hvordan du har gjort indtil nu :)
De fleste børn er mellem 13-15 måneder, når de slipper flaskerne helt, og det lyder derfor meget passende, at I nu forsøger at trappe ud af natflasken og derefter kan I så arbejde på at fjerne flasken før putning om aftenen.
Og det er netop en god idé at trappe ud. Det vil sige, at I skal give ham mindre og mindre i flasken, så i stedet for at han tilbydes 200 ml, så får han 180, 160, 140, 120.. indtil han helt kan undvære. Og det lyder som om, at det hos jer vil være en rigtig god idé at du lader ham selv styre hvornår og om han har behov for sin natflaske, så han melder sig selv f.eks. kl 01/02 og får den der, og de nætter, hvor han først vågner kl 05, så springes denne flaske helt over.
Aftenflasken skal erstattes af et nyt ritual, som gradvist vil tage mere og mere over. Det betyder, at det vil være rigtig godt, hvis I nu begynder at indføre et bad om aftenen, afslutter dette med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme osv. og efterfølgende giver ham en godnatgrød sammen med lidt mme af en kop.
I må også meget gerne med den alder han har nu indføre en putteklud, bamse, godnatsang og lignende, som I bruger, når I putter ham med flasken og som bliver en genkendelig del af det at skulle sove.
Og i takt med at han tilbydes bad, godnatgrød og mme af kop, så trappes aftenflasken også ud, så han får mindre og mindre - men putteklud, bamse, godnatsang osv er som det plejer at være. Det hele er som det plejer at være, men flasken fjernes stille og roligt.
Godnatgrøden vil have god effekt både i forhold til hans flaske om natten og hans behov for putteflasken om aftenen. Og når du i starten giver ham lidt mme af en kop, så vil dette naturligt tage mere og mere over. Nogen gør det, at de tilbyder mme af kop ved sengen som alternativ til flaske og stille og roligt går over til at give vand i stedet - samtidig med at putteritualet i øvrigt er, som det plejer at være :)
Med hensyn til letmælk, så anbefales det, at du i starten giver max 100 ml dagligt, men i takt med at flasken trappe ud, så kan du godt øge mængden af letmælk. Det anbefales at børn i 1-2 års alderen tilbydes mellem 3.5-5 dl. mælk og/eller surmælksprodukt dagligt (altså 350 til max 500 ml). Hvis barnet får ca 3.5 dl mælk/mælkeprodukt dagligt, så lever kosten lettere op til anbefalingerne :)
Letmælk kan gives af kop og på/i en grød. Surmælksprodukter kan være neutral sødmælksyoghurt, A38 og tykmælk. De bør indeholde min 1.5% fedt og max 3.5 % protein. Produkter med frugt bør begrænses på grund af det høje sukkerindhold, men du kan med fordel komme frisk frugt og bær på en neutral yoghurt.
Du bør ikke tilbyde skyr, fromage frais, ymer, ylette, kvart og hytteost før efter 2 års alderen...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
God weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske