Svar: Aften- og natflasken

7. november 2018

Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål og beskrivelse af, hvordan du har gjort indtil nu :)

De fleste børn er mellem 13-15 måneder, når de slipper flaskerne helt, og det lyder derfor meget passende, at I nu forsøger at trappe ud af natflasken og derefter kan I så arbejde på at fjerne flasken før putning om aftenen.

Og det er netop en god idé at trappe ud. Det vil sige, at I skal give ham mindre og mindre i flasken, så i stedet for at han tilbydes 200 ml, så får han 180, 160, 140, 120.. indtil han helt kan undvære. Og det lyder som om, at det hos jer vil være en rigtig god idé at du lader ham selv styre hvornår og om han har behov for sin natflaske, så han melder sig selv f.eks. kl 01/02 og får den der, og de nætter, hvor han først vågner kl 05, så springes denne flaske helt over.

Aftenflasken skal erstattes af et nyt ritual, som gradvist vil tage mere og mere over. Det betyder, at det vil være rigtig godt, hvis I nu begynder at indføre et bad om aftenen, afslutter dette med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme osv. og efterfølgende giver ham en godnatgrød sammen med lidt mme af en kop.

I må også meget gerne med den alder han har nu indføre en putteklud, bamse, godnatsang og lignende, som I bruger, når I putter ham med flasken og som bliver en genkendelig del af det at skulle sove.

Og i takt med at han tilbydes bad, godnatgrød og mme af kop, så trappes aftenflasken også ud, så han får mindre og mindre ...

Annonce

... - men putteklud, bamse, godnatsang osv er som det plejer at være. Det hele er som det plejer at være, men flasken fjernes stille og roligt.

Godnatgrøden vil have god effekt både i forhold til hans flaske om natten og hans behov for putteflasken om aftenen. Og når du i starten giver ham lidt mme af en kop, så vil dette naturligt tage mere og mere over. Nogen gør det, at de tilbyder mme af kop ved sengen som alternativ til flaske og stille og roligt går over til at give vand i stedet - samtidig med at putteritualet i øvrigt er, som det plejer at være :)

Med hensyn til letmælk, så anbefales det, at du i starten giver max 100 ml dagligt, men i takt med at flasken trappe ud, så kan du godt øge mængden af letmælk. Det anbefales at børn i 1-2 års alderen tilbydes mellem 3.5-5 dl. mælk og/eller surmælksprodukt dagligt (altså 350 til max 500 ml). Hvis barnet får ca 3.5 dl mælk/mælkeprodukt dagligt, så lever kosten lettere op til anbefalingerne :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Letmælk kan gives af kop og på/i en grød. Surmælksprodukter kan være neutral sødmælksyoghurt, A38 og tykmælk. De bør indeholde min 1.5% fedt og max 3.5 % protein. Produkter med frugt bør begrænses på grund af det høje sukkerindhold, men du kan med fordel komme frisk frugt og bær på en neutral yoghurt.

Du bør ikke tilbyde skyr, fromage frais, ymer, ylette, kvart og hytteost før efter 2 års alderen...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

God weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder